Soutěžní „celovečeráky“ patří na Anifilmu tradičně k těm nejsledovanějším. Není divu. Většinou se jedná o pozoruhodné počiny, z nichž některé odborná veřejnost s napětím očekávala několik let. Tak je tomu například u znepokojujícího snímku Alberta Vázqueze Jednorožci vs. Medvídci (Unicorn Wars), v němž je krvavá realita války zahalena do růžovofialového světa huňatých medvídků, aniž by přitom ztrácela na síle a naléhavosti svého vyznění. Očekávaný byl i autobiografický opus lotyšsko-americké nezávislé autorky Signe Baumane Můj románek s manželstvím (My Love Affair with Marriage) a autobiografické rysy nese i snímek Psům a Italům vstup zakázán (No Dogs or Italians Allowed, režie Alain Unghetto), který byl oceněn už na festivalu v Annecy. Mystický je naopak maďarský film Čtyři duše kojota (Four Souls of Coyote, režie Áron Gauder) či – ovšem poněkud jiným způsobem – snímek Slepá vrba, spící žena (Blind Willow, Sleeping Woman, r. Pierre Földes), natočený podle povídek japonského spisovatele Haruki Murakamiho. Dětské publikum ocení francouzský film Yuku a himálajská květina (Yuku and the Himalayan Flower, r.Rémi Durin, Arnaud Demuynck), dobrodružně laděný snímek Perlimps od brazilského oscarového režiséra Alê Abreaua, ztřeštěnou norskou loutkovou komedii Tři zloději a lev (Three Robbers and a Lion, r. Rasmus A. Sivertsen) či volné pokračování úspěšného filmu O myšce a medvědovi, tentokrát s názvem Myška a medvěd na cestách (Ernest and Celestine: A Trip to Gibberitia, r. Julien Chheng, Jean-Christophe Roger). Svého zástupce má v celovečerní soutěži i tuzemská produkce, a to díky koprodukčnímu podílu na slovenském snímku Websterovi ve filmu (r. Katarína Kerekesová).
Mezi krátkými a studentskými filmy jsou oscaroví kandidáti i umělá inteligence
Letošní soutěžní výběr 36 krátkých filmů je o něco pestřejší, než byl v minulých letech. Nejen že zahrnuje kandidáty na Oscara (filmy The Flying Sailor a Ice Merchants), klasiky a známé mistry (autory jako Priit Tender či Debra Solomon) i nadějné mladé tvůrce (Nikita Diakur, Lucia Mrzljak). Letos totiž soutěží i snímky, na jejichž podobě se podílela umělá inteligence. Festivaloví diváci ale uvidí i (možná poprvé v životě) film vytesaný do dřeva (Of Wood) či atypický anidok zevnitř prostředí počítačové hry (Hardly Working). Celkem se mohou návštěvníci Anifilmu v mezinárodní soutěži těšit na 35 studentských filmů.
Soutěžní videoklipy a abstraktní a nenarativní tvorba
Milovníci těchto stále progresivnějších kategorií se letos mohou těšit na soutěž 22 videoklipů a 23 nenarativních filmů a opět se jedná o ukázku nejrůznějších výtvarných stylů i uměleckých přístupů. Najdeme mezi nimi klasické experimenty i komplikované, počítačem generované obrazy. Zastoupeni jsou autoři a autorky, kteří jsou festivalovým divákům známí z minulých let (jako třeba Réka Bucsi nebo Caibei Cai, držitelka Animorphy z roku 2019), ale i úplní nováčci.
Virtuální realita a počítačové hry
Anifilm letos uvede již počtvrté soutěž filmů pro médium virtuální reality. I letos pro vás výběrová komise vybrala patnáct titulů, které se budou ucházet o ocenění ve dvou kategoriích – Výtvarný počin a Hra pro děti. Všechny hry si budou návštěvníci festivalu moci vyzkoušet v Game zóně v libereckém zámku.